Sunday, October 11, 2015

SIAPAkah Golongan Sederhana Syria & di manakah Mereka?’ . . .


© Russian Defence Ministry/YouTube

hafizinAlif Tiada siapa yang seolah-olah tahu beberapa minggu lalu di mana yang Syria disokong-Amerika Syarikat 'pemberontak sederhana' itu, tetapi sekarang bahawa Rusia melancarkan op anti-keganasan di Syria, adalah mereka di 'mana-mana', manakala ISIS, sebaliknya, adalah 'tempat' , kata penganalisis politik Neil Clark.

RT: Presiden Rusia Vladimir Putin berkata, beliau menerima cadangan daripada Presiden Perancis untuk membentuk sebuah persekutuan antara Assad dan Tentera Pembebasan Syria. Ia seolah-olah seperti cadangan yang tidak dijangka. Garis Russian adalah: yang sederhana ini? Bolehkah mereka membentuk beberapa jenis sinergi terhadap ISIL?

Neil Clark: Mungkin, tetapi sekali lagi masalah besar, seperti yang kita katakan, adalah yang sebenarnya adalah orang-orang ini. Robert Fisk, wartawan asing veteran menulis bahawa Tentera Pembebasan Syria terutamanya duduk di kafe di Istanbul minum kopi. Jika itu berlaku, daripada yang saya tidak terfikir mereka akan menjadi banyak digunakan terhadap ISIL. Jelas sekali gabungan itu seluas mungkin akan dibina untuk mengalahkan ISIL. Itulah apa yang perlu dilakukan.

BACA lagi: 4 kapal perang Rusia melancarkan 26 peluru berpandu terhadap ISIS dari Laut Caspian (READ MORE: 4 Russian warships launch 26 missiles against ISIS from Caspian Sea)

Bagaimana pula dengan Amerika Syarikat. Saya tidak fikir Amerika Syarikat akan suka FSA [Tentera Pembebasan Syria] menyertai dalam dengan Tentera Syria kerana malangnya matlamat utama di Amerika Syarikat yang masih menjatuhkan kerajaan Syria. Dan itu telah menjadi masalah besar dengan pertempuran ISIL. Amerika Syarikat telah tidak memberi respons kepada campur tangan Rusia sangat-sangat positif. Dan saya berfikir yang sangat ketara sekali, kerana jika mereka serius tentang mengalahkan ISIL, mereka harus menyambut apa yang Rusia lakukan.

RT: Siapa yang Francois Hollande berfikir kononnya pembangkang yang sederhana ini?

Neil Clark:  Boleh dan berapa ramai yang berada di sana. Kerana 'pemberontak sederhana' (‘moderate rebels’) - tiada siapa yang benar-benar seolah-olah tahu di mana mereka berada. Tempat2 mereka beberapa minggu yang lalu, tetapi sebaik sahaja Rusia bermula pengeboman, mereka di mana-mana. Kami telah diberitahu bahawa ISIS adalah di mana-mana beberapa minggu yang lalu. Dan kini ISIS adalah tempat mengikut Amerika Syarikat, dan bahawa Rusia mengebom pemberontak sederhana. Jadi ia adalah sangat jelas dan kita perlu mengetahui siapa orang-orang ini sebenarnya. Apa yang kita perlukan adalah jelas tentera di atas darat untuk menambah kempen Rusia. Tentera Syria adalah daya utama yang boleh berbuat demikian. Kita mesti menjadi sangat ragu-ragu sama ada kuasa-kuasa lain boleh menyertai, semata-mata kerana kita tidak tahu siapa mereka dan berapa ramai yang ada.

RT: mesej yang bercampur-aduk dari Pentagon; salah satu tangan, ia mengatakan bahawa ia adalah bersedia untuk memberi Russia beberapa maklumat taktikal, tetapi tidak maklumat keselamatan. Satu sisi yang lain, garis lain dari Pentagon mengatakan bahawa pada dasarnya ia enggan bekerjasama dengan Rusia manakala Moscow adalah meletakkan dasar di tempat di Syria. Adakah anda menjangkakan itu rehatnya daripada Pentagon?

Neil Clark: Sebenarnya, saya tidak menjangkakan sambutan itu, kerana saya fikir apa yang telah dilakukan Putin di sini - ia memanggil pembohongan Obama dan menggesa Amerika dan pembohongan Britain dalam membanteras ISIS. Jika mereka secara amnya berkenaan dengan mengalahkan ISIS, mereka akan berkongsi maklumat keselamatan dengan negara-negara lain yang mahu mengalahkan ISIS dan membina gabungan itu seluas mungkin. Berikut adalah Rusia berkata: "Ketahuilah, kami mahu mengalahkan ISIS, mari kita berkongsi maklumat yang boleh membantu kita." Dan kemudian Amerika mengatakan: "Tidak, kami akan berkongsi beberapa maklumat teknikal, tetapi tidak maklumat yang paling penting, yang merupakan keselamatan maklumat tentang di mana adalah sel-sel ISIS".


© Russian Defence Ministry/YouTube

‘Who are Syrian moderates & where are they?’

Nobody seemed to know a couple of weeks ago where US-backed Syrian ‘moderate rebels’ were, but now that Russia launched its anti-terror op in Syria, they are ‘everywhere’, while ISIS, on the contrary, is ‘nowhere’, says political analyst Neil Clark.

RT: Russian President Vladimir Putin said he received a proposal from the French president to form a coalition between Assad and the Free Syrian Army. It seems like an unexpected proposal. The Russian line is: who are these moderates? Could they form some sort of synergy against ISIL?

Neil Clark: Possibly, but again the big problem, as we said, is who actually are these people. Robert Fisk, veteran foreign correspondent wrote that the Free Syrian Army is mainly sitting in cafes in Istanbul drinking coffee. If that is the case, than I don’t think they are going to be much use against ISIL. Obviously the widest possible coalition is to be built to defeat ISIL. That is what needs to be done.


What about the US. I don’t think the US would like the FSA [Free Syrian Army] joining in with the Syrian Army because unfortunately the USA’s main aim is still toppling the Syrian government. And that has been a big problem with fighting ISIL. The US hasn’t responded to the Russian intervention very positively. And I think that is very telling, because if they were serious about defeating ISIL, they should be welcoming what Russia is doing.

RT: Who does Francois Hollande think this so-called moderate opposition is?

NC: Absolutely and how many of them are there. Because the ‘moderate rebels’ – nobody really seems to know where they are. They were nowhere a couple of weeks ago, but as soon as Russia starts bombing, they are everywhere. We were told that ISIS was everywhere a couple of weeks ago. And now ISIS is nowhere according to the US, and that Russia is bombing moderate rebels. So it is all very vague and we need to find out who these people actually are. What we do need is obviously troops on the ground to append the Russian campaign. The Syrian army is the main force that could do that. We’ve got to be very skeptical as to whether other forces could join in, simply because we don’t know who they are and how many of them there are.

RT: Mixed messages from the Pentagon; one the one hand it is saying that it is willing to give Russia some tactical information, but not security information. One the other hand, another line from the Pentagon is saying that basically it is refusing to cooperate with Russia while Moscow is putting its policy in Syria in place. Did you expect such repose from the Pentagon?

NC: Well, I did expect that response, because I think what Putin has done here – he called Obama’s bluff and called America and Britain’s bluff on fighting ISIS. If they were generally concerned with defeating ISIS, they would be sharing security information with other countries that want to defeat ISIS and building the widest possible coalition. Here is Russia saying: “Look, we want to defeat ISIS, let’s share information that can help us.” And then the Americans are saying: “No, we will share some technical information, but not the most important information, which is the security information as to where ISIS cells are".

Neil Clark is a journalist, writer, broadcaster and blogger. He has written for many newspapers and magazines in the UK and other countries including The Guardian, Morning Star, Daily and Sunday Express, Mail on Sunday, Daily Mail, Daily Telegraph, New Statesman, The Spectator, The Week, and The American Conservative. He is a regular pundit on RT and has also appeared on BBC TV and radio, Sky News, Press TV and the Voice of Russia. He is the co-founder of the Campaign For Public Ownership @PublicOwnership. His award winning blog can be found at www.neilclark66.blogspot.com. He tweets on politics and world affairs @NeilClark66

Neil Clark adalah seorang wartawan, penulis, penyiar dan blogger. Dia telah menetapkan atas banyak akhbar dan majalah di UK dan negara-negara lain termasuk The Guardian, Morning Star, Harian dan Sunday Express, Mail pada hari Ahad, Daily Mail, Daily Telegraph, New Statesman, The Spectator, Minggu, dan The Konservatif Amerika. Beliau adalah seorang pengulas yang kerap ke atas RT dan juga muncul di BBC TV dan radio, Sky News, Press TV dan Suara Rusia. Beliau adalah pengasas bersama Kempen Untuk Orang Awam PemilikanPublicOwnership. Memenangi anugerah blog beliau boleh didapati di www.neilclark66.blogspot.com. Beliau tweet mengenai politik dan hal ehwal DUNIA @ NeilClark66

READ MORE: http://on.rt.com/6te0

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...