Friday, May 1, 2015

PRIVASI Keselamatan V: EU berkata kereta BARU perlu DIPASANG dengan SOS Kotak HITAM . . .


RIA Novosti/Alexey Danichev

SEMASA Semua kereta dan van baru di seluruh EU mestilah dipasang dengan kotak hitam yang 'SOS' dalam tempoh 3 tahun, Parlimen Eropah telah memutuskan. Peranti akan secara automatik menghubungi perkhidmatan kecemasan sekiranya berlaku kemalangan.

Peranti, dikenali sebagai eCall, akan mendail nombor kecemasan EU-luas 112 jika kemalangan berlaku. Ini akan memberikan pihak berkuasa lokasi yang tepat dan masa kemalangan, dan juga jumlah penumpang di dalam kenderaan itu. Ia juga akan menyatakan arah perjalanan dan kedudukan kemalangan.

Menurut wakil EU, peranti ini telah terbukti untuk mengurangkan masa tindak balas kecemasan separuh di kawasan luar bandar, dan sehingga 60 % peratus di bandar-bandar dan bandar-bandar. Bagi mereka yang cedera dalam kemalangan kereta, ini mungkin bermakna perbezaan antara hidup dan mati.

Pakar-pakar keselamatan jalan raya berkata peranti - yang akan menjadi wajib dari April 2018 - boleh mengurangkan kematian di jalan raya sebanyak 10 % peratus setahun. Ini adalah satu jumlah yang besar - 25.700 orang mati dalam kemalangan jalan raya di Kesatuan Eropah pada tahun lepas.

Tetapi tidak semua orang yang menyokong teknologi ini, dengan banyak mengkritik 'Big Brother' implicationsof yang diperkenalkan. Menurut peguam bela privasi, lokasi jalan raya', tabiat, dan tingkah laku memandu boleh dikongsi dengan syarikat-syarikat, atau digodam.

"Terdapat risiko jelas bahawa sebaik sahaja alat ini dipasang, pemandu akan kehilangan kawalan mutlak terhadap yang mempunyai akses kepada data mereka dan bagaimana mereka akan menggunakannya . . . memaksa pemandu untuk mempunyai peranti yang dipasang di dalam kereta mereka, yang mampu rakaman dan penghantaran tepat di mana dan bila mereka memandu, sama sekali tidak boleh diterima, "Emma Carr, pengarah Big Brother Watch, mengatakan kepada Telegraph.

Walau bagaimanapun, Suruhanjaya Eropah berkata eCall tidak akan menjejaki kenderaan dalam keadaan normal dan pihak berkuasa tidak akan dapat berkongsi data dengan pihak yang ke-3 tanpa kebenaran pemilik kereta.

Walaupun tentangan daripada kempen privasi, mengundi Selasa ini disambut baik oleh industri kereta.

"Keputusan ini membawa Eropah satu langkah lebih dekat untuk membuat operasi sistem yang kami perjuangkan sejak 2004," kata Erik Jonnaert, Setiausaha Agung Persatuan Automobil Pengilang Eropah, seperti yang dipetik oleh ini adalah Wang.

Persatuan Automobil Britain (AA) juga disuarakan kelulusan.

Dasar jalan ketua kumpulan itu, Paul Watters, berkata ia akan "menyelamatkan nyawa di seluruh Eropah," sambil menambah bahawa ia akan menjadi yang paling bermanfaat dalam masa kurang negara "sesak" di mana kemalangan sering akan pergi unwitnessed.

Peranti baru ini juga boleh digunakan oleh mereka yang menyaksikan kemalangan yang tidak melibatkan kenderaan mereka. Mereka akan mudah menolak butang dalam kereta mereka sendiri, dengan cepat menghubungi perkhidmatan kecemasan.

Teknologi ini sudah standard dalam beberapa model BMW, Volvo, dan Citroen. 3 tahun selepas pelancaran eCall, Suruhanjaya EU akan menentukan sama ada peranti juga perlu dipasang ke dalam trak, bas, dan jurulatih.

Safety v. privacy: EU says new cars must 
be fitted with SOS black boxes . . .

All new cars and vans throughout the EU must be fitted with an 'SOS' black box within three years, the European Parliament has ruled. The device will automatically contact emergency services in the event of an accident.

The device, called eCall, will dial the EU-wide emergency number 112 if an accident occurs. This will give authorities the exact location and time of the crash, as well as the number of passengers in the vehicle. It will also state the direction of travel and the position of the crash.

According to EU representatives, the device has been shown to cut emergency response times by half in rural areas, and up to 60 percent in towns and cities. For those injured in a car crash, this could mean the difference between life and death.

Road safety experts say the device – which will be mandatory from April 2018 – could cut road deaths by 10 percent a year. This is a significant number – 25,700 people died in road accidents in the EU last year.

But not everyone supports the technology, with many criticizing the ‘Big Brother’ implicationsof its introduction. According to privacy advocates, motorists’ locations, habits, and driving behavior could be shared with companies, or even hacked.

“There is a clear risk that once this device is installed, drivers will lose total control over who has access to their data and how they will use it...forcing drivers to have a device installed in their car, which is capable of recording and transmitting exactly where and when they are driving, is totally unacceptable,” Emma Carr, director of Big Brother Watch, told the Telegraph.

However, the European Commission says eCall will not track vehicles under normal circumstances and authorities will not be able to share data with third parties without the car owner’s permission.

Despite opposition from privacy campaigners, the Tuesday vote was welcomed by the auto industry.

“This decision brings Europe one step closer to making operational a system which we have been advocating since 2004,” said Erik Jonnaert, secretary general of the European Automobile Manufacturers’ Association, as quoted by This is Money.

Britain's Automobile Association (AA) also voiced its approval.

The group's head road policy, Paul Watters, said it will “save lives across Europe,” while adding that it will be most beneficial in less “congested” countries where accidents will often go unwitnessed.

The new device could also be used by those witnessing an accident that didn't involve their vehicle. They would simple push a button inside their own car, quickly contacting emergency services.

The technology is already standard in some BMW, Volvo, and Citroen models. Three years after the launch of eCall, the EU Commission will determine whether the device should also be fitted into trucks, buses, and coaches.

READ MORE: http://on.rt.com/whynbp

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...