RIA
Novosti/Alexey Danichev
SEMASA - Semua
kereta dan van baru di seluruh EU mestilah dipasang dengan kotak hitam yang
'SOS' dalam tempoh 3 tahun, Parlimen Eropah telah memutuskan. Peranti akan
secara automatik menghubungi perkhidmatan kecemasan sekiranya berlaku
kemalangan.
Peranti,
dikenali sebagai eCall, akan mendail nombor kecemasan EU-luas 112 jika
kemalangan berlaku. Ini akan memberikan pihak berkuasa lokasi yang tepat dan
masa kemalangan, dan juga jumlah penumpang di dalam kenderaan itu. Ia juga akan
menyatakan arah perjalanan dan kedudukan kemalangan.
Menurut
wakil EU, peranti ini telah terbukti untuk mengurangkan masa tindak balas
kecemasan separuh di kawasan luar bandar, dan sehingga 60 % peratus di
bandar-bandar dan bandar-bandar. Bagi mereka yang cedera dalam kemalangan
kereta, ini mungkin bermakna perbezaan antara hidup dan mati.
Pakar-pakar
keselamatan jalan raya berkata peranti - yang akan menjadi wajib dari April
2018 - boleh mengurangkan kematian di jalan raya sebanyak 10 % peratus setahun.
Ini adalah satu jumlah yang besar - 25.700 orang mati dalam kemalangan jalan
raya di Kesatuan Eropah pada tahun lepas.
Tetapi
tidak semua orang yang menyokong teknologi ini, dengan banyak mengkritik 'Big
Brother' implicationsof yang diperkenalkan. Menurut peguam bela privasi, lokasi
jalan raya', tabiat, dan tingkah laku memandu boleh dikongsi dengan
syarikat-syarikat, atau digodam.
"Terdapat
risiko jelas bahawa sebaik sahaja alat ini dipasang, pemandu akan kehilangan
kawalan mutlak terhadap yang mempunyai akses kepada data mereka dan bagaimana
mereka akan menggunakannya . . . memaksa pemandu untuk mempunyai peranti yang
dipasang di dalam kereta mereka, yang mampu rakaman dan penghantaran tepat di
mana dan bila mereka memandu, sama sekali tidak boleh diterima, "Emma
Carr, pengarah Big Brother Watch, mengatakan kepada Telegraph.
Walau
bagaimanapun, Suruhanjaya Eropah berkata eCall tidak akan menjejaki kenderaan
dalam keadaan normal dan pihak berkuasa tidak akan dapat berkongsi data dengan
pihak yang ke-3 tanpa kebenaran pemilik kereta.
Walaupun
tentangan daripada kempen privasi, mengundi Selasa ini disambut baik oleh
industri kereta.
"Keputusan
ini membawa Eropah satu langkah lebih dekat untuk membuat operasi sistem yang
kami perjuangkan sejak 2004," kata Erik Jonnaert, Setiausaha Agung
Persatuan Automobil Pengilang Eropah, seperti yang dipetik oleh ini adalah
Wang.
Persatuan
Automobil Britain (AA) juga disuarakan kelulusan.
Dasar
jalan ketua kumpulan itu, Paul Watters, berkata ia akan "menyelamatkan
nyawa di seluruh Eropah," sambil menambah bahawa ia akan menjadi yang
paling bermanfaat dalam masa kurang negara "sesak" di mana kemalangan
sering akan pergi unwitnessed.
Peranti
baru ini juga boleh digunakan oleh mereka yang menyaksikan kemalangan yang
tidak melibatkan kenderaan mereka. Mereka akan mudah menolak butang dalam
kereta mereka sendiri, dengan cepat menghubungi perkhidmatan kecemasan.
Teknologi
ini sudah standard dalam beberapa model BMW, Volvo, dan Citroen. 3 tahun
selepas pelancaran eCall, Suruhanjaya EU akan menentukan sama ada peranti juga
perlu dipasang ke dalam trak, bas, dan jurulatih.
Safety
v. privacy: EU says new cars must
be fitted with SOS black boxes . . .
All new
cars and vans throughout the EU must be fitted with an 'SOS' black box within
three years, the European Parliament has ruled. The device will automatically
contact emergency services in the event of an accident.
The
device, called eCall, will dial the EU-wide emergency number 112 if an accident
occurs. This will give authorities the exact location and time of the crash, as
well as the number of passengers in the vehicle. It will also state the
direction of travel and the position of the crash.
According
to EU representatives, the device has been shown to cut emergency response
times by half in rural areas, and up to 60 percent in towns and cities. For
those injured in a car crash, this could mean the difference between life and
death.
Road
safety experts say the device – which will be mandatory from April 2018 – could
cut road deaths by 10 percent a year. This is a significant number – 25,700
people died in road accidents in the EU last year.
But not
everyone supports the technology, with many criticizing the ‘Big Brother’
implicationsof its introduction. According to privacy advocates, motorists’
locations, habits, and driving behavior could be shared with companies, or even
hacked.
“There
is a clear risk that once this device is installed, drivers will lose total
control over who has access to their data and how they will use it...forcing
drivers to have a device installed in their car, which is capable of recording
and transmitting exactly where and when they are driving, is totally unacceptable,”
Emma Carr, director of Big Brother Watch, told the Telegraph.
However,
the European Commission says eCall will not track vehicles under normal
circumstances and authorities will not be able to share data with third parties
without the car owner’s permission.
Despite
opposition from privacy campaigners, the Tuesday vote was welcomed by the auto
industry.
“This
decision brings Europe one step closer to making operational a system which we
have been advocating since 2004,” said Erik Jonnaert, secretary general of the
European Automobile Manufacturers’ Association, as quoted by This is Money.
Britain's
Automobile Association (AA) also voiced its approval.
The
group's head road policy, Paul Watters, said it will “save lives across
Europe,” while adding that it will be most beneficial in less “congested”
countries where accidents will often go unwitnessed.
The new
device could also be used by those witnessing an accident that didn't involve
their vehicle. They would simple push a button inside their own car, quickly
contacting emergency services.
The
technology is already standard in some BMW, Volvo, and Citroen models. Three
years after the launch of eCall, the EU Commission will determine whether the
device should also be fitted into trucks, buses, and coaches.
No comments:
Post a Comment